Educatie over Haagse archeologie

Leren door te doen

Hoe gaat een opgraving in zijn werk? En wat doen archeologen behalve graven nog meer? Wat is leuker dan spelenderwijs leren over en werken met de geschiedenis van Den Haag? In de lessen van de afdeling Archeologie wordt gewerkt met echte oude Haagse voorwerpen die de kinderen mogen vasthouden. Voel een bot van een koe of houd een dakpan van de Romeinen vast. 

Scholen
De afdeling Archeologie doet mee aan verschillende onderwijsprogramma’s via Cultuurmenu en Cultuurschakel. Ook kunt u een leskist aanvragen, waarmee u zelf in de klas een archeologieles kunt geven.
Bent u op zoek naar maatwerk, neem dan contact op om te zien wat de mogelijkheden zijn.  

Meer informatie over het aanbod vindt u op:

Voor thuis
Zelf aan de slag met archeologie? Wij hebben voor u een aantal inspiratievideo’s gemaakt. Deze vindt u onderaan deze pagina.

Ons aanbod via Cultuurmenu en Cultuurschakel

Cultuurmenu: Komt dat zien!
Maak een tentoonstelling met archeologische voorwerpen (groep 7) 

Iedere week komen basisscholen op bezoek bij de afdeling Archeologie voor de ‘Komt dat zien!’. Via het Cultuurmenu volgen de leerlingen van groep 7 de les in menu 3. Op de website van het Cultuurmenu staat hoe scholen zich kunnen inschrijven, wat de kosten voor deelname zijn en welke doorgaande leerlijn wordt gevolgd. Scholen worden met de bus opgehaald en teruggebracht. 

Kijk op de  website van Cultuurmenu  voor meer informatie en het aanvragen van deze les. 

 

Cultuurschakel: Nu ben jij de archeoloog!
Op bezoek bij Archeologie (groep 7 en 8) 

Kom op bezoek bij de Haagse archeologen en ontdek hoe ze werken.
Leerlingen mogen graven naar echte oude Haagse voorwerpen, ontdekken wat, en hoe oud het is. Elke groep krijgt een aandenken mee. 

Kijk op de  website van de Cultuurschakel voor meer informatie en het aanvragen van deze les. 

Cultuurschakel: Mysteries van het Binnenhof
(groep 5/6)

Leerlingen krijgen een korte introductie over archeologie en de middeleeuwen. Daarna gaan ze in groepjes aan de slag met echte voorwerpen. Elk groepje krijgt een ‘mysterievraag’ die een rol krijgt in een toneelopdracht. Wie heeft er teveel zout gedaan in de pap van de graaf? En waar is de lievelingsjachthond gebleven? 

Kijk op de  website van Cultuurschakel voor meer informatie en het aanvragen van deze les. 

Cultuurschakel: Hoe oud is Den Haag?
(groep 3 tot en met 6) 

Wat zit er in de bodem van onze stad en hoe komt dat daar? Welke verhalen vertellen de voorwerpen over de vroegere bewoners van Den Haag? De leerlingen maken een tijdreis aan de hand van een presentatie, waarbij veel ruimte is voor eigen vragen. Daarna mogen ze zelf alle objecten uitvoerig bekijken. Elke groep krijgt een aandenken mee. 

Kijk op de  website van de Cultuurschakel  voor meer informatie en het aanvragen van deze les. 

De lessen van Cultuurschakel vallen binnen het programma Cultuur op zijn Haags, wat extra subsidie oplevert. Op verzoek kan Cultuurschakel voor scholen ook busvervoer regelen. 

Zelf een les geven in de klas

U kunt bij Archeologie een leskist aanvragen. Hierin zitten alle onderdelen om in uw eigen klas een archeologieles te kunnen geven. Deze leskisten zijn gratis beschikbaar voor scholen, en vraagt u aan via de website van Natuur- en Milieueducatie. 

Dolly de Duif zoekt oude en nieuwe spullen
(groep 1 t/m 3) 

Dolly de Duif komt tevoorschijn uit de leskoffer. Ze is in slaap gevallen nadat ze op visite was bij Dirk de Dennenboom. Die staat naast een weiland waar oude spullen worden gezocht in de grond. En dat is zo spannend! Dirk vertelt dat er tussen zijn wortels ook nog oude dingen kunnen liggen. Met de klas gaan we daarnaar op zoek. Dan zoeken we samen uit waar deze voorwerpen voor zijn gebruikt. Dat doen we door te vergelijken met dingen van nu. 

Kijk op de  website van Milieueducatie  voor meer informatie en het aanvragen van deze les. 

Van geitenvel tot spijkerbroek
(groep 4 t/m 6) 

Nadat we eens goed naar onze eigen kleding hebben gekeken, gaat de blik richting het verleden. Wat voor kleding droegen de eerste boerenfamilies op Ypenburg en het Wateringse veld vroeger en hoe maakte je dat zelf? Wat hadden Romeinse soldaten destijds aan in het fort van Ockenburgh? En wat weten we van de kleding die de stadsbewoners in de middeleeuwen droegen? Hoe werkte weven, stoffen verven en leer bewerken? 

Kijk op de  website van Milieueducatie  voor meer informatie en het aanvragen van deze les. 

Aan tafel! 6.000 jaar eten en drinken in Den Haag
(groep 1 t/m 8) 

De kinderen verdiepen zich in de vraag of alle lekkere dingen uit de supermarkt er altijd al waren. En zo nee, wanneer kwamen ze dan? Hebben we eigenlijk altijd met mes en vork gegeten? Waar lieten de mensen vroeger hun afval na het eten? En: hoe weten we dit allemaal? Bij deze les, met veel ruimte voor de eigen vragen vanuit de groep, krijgen de leerlingen ook echte oude voorwerpen uit Den Haag in handen. De les is te boeken voor alle groepen en wordt in 3 aangepaste niveaus gegeven: onderbouw, middenbouw en bovenbouw. 

Kijk op de  website van Milieueducatie  voor meer informatie en het aanvragen van deze lessen. 

Leskist: Haagse Hapjes
(groep 5/6) 

Leerlingen leren aan de hand van verhalen van Haagse archeologen wat mensen vroeger aten. Door zelf archeologisch materiaal te sorteren en te benoemen, worden zij zich ervan bewust dat het voedsel vroeger niet alleen heel anders was dan dat van nu, maar ook dat in verschillende historische perioden verschillend eten voorhanden was. Het lespakket bestaat uit 4 korte filmpjes (algemeen, prehistorie, Romeinse Tijd en Middeleeuwen) en een leskist met 6 zakken ‘resten van eten’, die door in de klas uitgezocht en gesorteerd moeten worden. Aan de hand van een instructie- en zoekkaart is het de bedoeling dat de leerlingen uitzoeken uit welke periode hun zak komt. De les sluit af met een quiz. 

Kijk op de  website van Milieueducatie  voor meer informatie en het aanvragen van de Leskist Haagse Hapjes. 

Escapekist Een archeologisch mysterie
(groep 7/8) 

Deze leskist is geheel volgens het principe Ontwerpend Leren in elkaar gezet. De kist moet open worden gepuzzeld voordat de leerlingen bij het mysterie uit de Romeinse tijd kunnen komen. Vervolgens worden ze uitgedaagd om mee te denken over de achtergrond van een muntschat die is gevonden bij de aanleg van de Rotterdamsebaan. Ze maken daarna zelf een escapekist. 

Meer informatie en aanvragen van de  Escapekist. 

Archeologie 3D in beeld
(groep 7/8) 

Ook deze leskist gebruikt, net als de bovenstaande, de methode Ontwerpend Leren. Tegenwoordig zijn 3D-afbeeldingen, Virtual Reality en games ook volop aanwezig in de archeologie. Haagse vondsten kunnen op die manier gemakkelijk worden bekeken op andere locaties. Zoals op het smartbord in de klas. Leerlingen ontdekken de voors en tegens van digitale afbeeldingen en zoeken uit wat zij graag digitaal tot leven zouden willen brengen. Deze leskist kan gebruikt worden als aanvulling op de escapekist, maar kan ook los worden ingezet. De kist bevat voorbeelden van opgravingen in Den Haag uit de prehistorie, Romeinse tijd en middeleeuwen. 

Meer informatie en aanvragen van de  Leskist Archeologie 3D in beeld. 

Inspiratie voor thuis

Op het YouTube kanaal van de afdeling Archeologie staan een aantal video’s en vlogs waarmee u zelf, of samen met uw kind aan de slag kunt gaan.
Zoals de serie Haagse vondsten en waarvoor ze werden gebruikt. Maak zelf touw, zoals ze dat in de prehistorie deden, of brouw middeleeuwse hypocras (kruidenwijn), met of zonder alcohol.

Of bekijk de serie Haagse archeologie boven de grond en trek erop uit om deze plekken zelf te gaan zien in de stad.

 

Onderaan de pagina vindt u een link naar alle video’s van de afdeling.