Erfgoededucatie vanuit archeologie Den Haag

Erfgoededucatie vanuit archeologie Den Haag

De gemeente vindt educatie en publieksvoorlichting belangrijk en investeert in de ontwikkeling van onderwijsprogramma’s. Zo is archeologie voor iedereen bereikbaar. Ook is maatwerk mogelijk als er ruimte voor is binnen de roosters.

15 jaar educatie over archeologie

De afdeling Archeologie van de gemeente Den Haag draait sinds het schooljaar van 2008 met gespecialiseerde docenten mee in verschillende cultuureducatieprogramma’s. In deze periode is het aantal deelnemende leerlingen gestaag gegroeid. We begonnen met één les bij één platform en ca. 500 leerlingen per jaar. Inmiddels geven we zeven verschillende lessen en presentaties voor senioren op 4 platforms, waarmee we  ca. 5625 leerlingen/deelnemers per jaar bereiken. Hieronder staat het actuele aanbod.

Lessen in de Tempel: Cultuurmenu (www.cultuurmenu.nl)

Komt dat zien! Maak een tentoonstelling met archeologische voorwerpen (menu 3, groep 7).

Iedere week komen basisscholen op bezoek in de Tempel (met de bus of met eigen vervoer).  De lessen bestaan standaard uit een theoriedeel, gevolgd door een actief / creatief deel, in dit geval het opgraven van echte oude voorwerpen en het maken van een tentoonstelling. Op de website van het Cultuurmenu staat hoe scholen zich kunnen inschrijven, wat de kosten voor deelname (inclusief busvervoer) zijn en welke doorgaande leerlijn wordt gevolgd.

M.i.v. schooljaar 2023 – 2024 wordt deze les vervangen door ‘Van Floris tot Willem Alexander, het ontstaan van Den Haag’, een les waarin de leerlingen een reconstructie maken op basis van plattegronden. 

Pilotproject De Haagse Museumtent (onderdeel Cultuurmenu)

In het voorjaar van 2023 testen we met een aantal culturele instellingen de belangstelling voor lessen en presentaties op school én in buurthuizen/zorginstellingen voor senioren. Bij een goed resultaat wordt de museumtent in het najaar breder uitgerold.

Museumtent

Lessen in de Tempel: Cultuurschakel (www.cultuurschakel.nl)

Hoe oud is Den Haag? (groep 3 en 4)

Wat zit er in de bodem van de stad en hoe komt dat daar? Welke verhalen vertellen de voorwerpen over de vroegere bewoners van Den Haag? We gaan met afbeeldingen terug in de tijd en dieper in de grond. De leerlingen  mogen zelf alle voorwerpen uitgebreid bekijken. Deze les kan vanaf het voorjaar worden geboekt (op www.cultuurschakel .nl, binnen het programma Cultuur op zijn Haags, wat extra subsidie oplevert. Cultuurschakel kan voor scholen ook gesubsidieerd busvervoer regelen.

Mysteries van het Binnenhof (groep 5 en 6)

Leerlingen krijgen een korte inleiding over de middeleeuwen en het Binnenhof. Daarna gaan ze aan de slag. Elk groepje krijgt een ‘mysterievraag’: Wie heeft er teveel zout gedaan in de pap van de graaf? En waar is zijn lievelingsjachthond gebleven?. Een  echt oud voorwerp krijgt ook een plek in het mysterie. De oplossing moet als toneelstukje worden gespeeld. Voor de manier van boeken: zie hierboven.

Nu ben jij de archeoloog! (groep 7 en 8)

De introductie laat zien hoe de archeologen te werk gaan. Daarna gaan de leerlingen zelf graven naar echte oude Haagse voorwerpen, uitzoeken wat de voorwerpen zijn en ontdekken hoe oud ze zijn. Voor de manier van boeken: zie hierboven.

Nu ben jij de archeoloog

Gastles in de klas en leskisten (www.milieueducatiedenhaag.nl)

Dolly de Duif zoekt oude en nieuwe spullen (groep 1 t/m 3)

Dolly de duifDolly de Duif heeft een grote vriend: Dirk de Dennenboom. Naast hem stond ooit een boerderij. Dirk vertelt dat er tussen zijn wortels nog oude dingen liggen. In de les gaat de klas daarnaar op zoek, want Dolly valt in slaap… Wat zijn dit voor spullen? De leerlingen vergelijken scherven met dingen van nu. Scholen boeken deze lessen in het voorjaar.

 

Van geitenvel tot spijkerbroek (groep 4 t/m 6)

Wat voor kleding droegen de eerste boerenfamilies op Ypenburg vroeger en hoe maakte je dat? Wat hadden Romeinse soldaten aan in het fort van Ockenburgh? En wat weten we van de kleding die de stadsbewoners in de middeleeuwen droegen? Hoe moet je  weven, stoffen verven en leer bewerken? Dit is een thema-les door verschillende tijden heen, van geitenvel tot spijkerbroek. Voor de manier van boeken: zie boven.

Aan tafel! 6.000 jaar eten en drinken in Den Haag (groep 7 en 8)

Heeft de supermarkt altijd al bestaan? En zo nee, wanneer kwam het eten dan vandaan? Hebben mensen altijd met mes en vork gegeten? Waar lieten ze vroeger hun afval na het eten? Bij deze leskrijgen de leerlingenechte oude voorwerpen uit Den Haag in handen. Voor manieren van boeken: zie boven.

Leskist: Haagse Hapjes (groep 5/6)

Met de leskist ‘Haagse Hapjes’ ontdekken leerlingen wat mensen vroeger aten. Zie merken dat voedsel vroeger heel anders was dan nu. Het lespakket bestaat uit 4 korte filmpjes (algemeen, prehistorie, Romeinse tijd en middeleeuwen) en een leskist met 6 zakken ‘resten van eten’. De leerlingen onderzoeken uit welke periode hun zak komt. De leskist is gratis te boeken bij afdeling NME.

Leskist: Escapekist Een archeologisch mysterie (groep 7/8)

Deze leskist werkt volgens het principe Ontwerpend Leren. De leerlingen moeten de kist open puzzelen voordat ze bij het mysterie uit de Romeinse tijd kunnen komen. Daarna worden ze uitgedaagd om mee te denken over de achtergrond van een echte muntschat. Ze maken tenslotte zelf een escapekist. De leskist is gratis te boeken bij de afdeling NME.

Leskist: Archeologie 3d in beeld (groep 7/8)

Ook deze leskist gebruikt de methode Ontwerpend Leren. Tegenwoordig zijn 3d-afbeeldingen, Virtual Reality en games volop aanwezig in de archeologie. Vondsten kun je op die manier makkelijk op een andere plek bekijken. Leerlingen ontdekken de voors en tegens van digitale afbeeldingen en zoeken uit wat zij graag digitaal tot leven zouden willen brengen. Deze leskist kan gebruikt worden als aanvulling op de escapekist, maar ook los. In de kist zitten voorbeelden van opgravingen in Den Haag uit de prehistorie, Romeinse tijd en middeleeuwen. De leskist is gratis te boeken via de afdeling NME.

leskisten Escapekist en 3D kist