Erfgoededucatie vanuit archeologie Den Haag

Erfgoededucatie vanuit archeologie Den Haag

De gemeente vindt educatie en publieksvoorlichting belangrijk en investeert in de ontwikkeling van onderwijsprogramma’s. Zo is archeologie voor iedereen bereikbaar. Ook is maatwerk mogelijk als er ruimte voor is binnen de roosters.

Ruim 15 jaar educatie over archeologie

De afdeling Archeologie van de gemeente Den Haag draait sinds het schooljaar van 2008 met gespecialiseerde docenten mee in verschillende cultuureducatieprogramma’s. In deze periode is het aantal deelnemende leerlingen gestaag gegroeid. We begonnen met één les bij één platform en ca. 500 leerlingen per jaar. Inmiddels geven we zeven verschillende lessen en presentaties voor senioren op 4 platforms, waarmee we ruim 5500 leerlingen/deelnemers per jaar bereiken. Hieronder staat het actuele aanbod.

Lessen in de Tempel: Cultuurmenu (www.cultuurmenu.nl)

Van Floris tot Willem Alexander, de gebouwen op het Binnenhof

In deze les vertellen we over het ontstaan van Den Haag. Want bij de renovatie van het Binnenhof ontdekken de archeologen regelmatig iets nieuws. Verse geschiedenis, zo uit de grond! De vondsten die we laten zien, zijn van heel oud tot redelijk nieuw. Ze zijn van de bouwers en vroegste bewoners tot aan de laatste gebruikers voor de verhuizing. In de les bekijken we de plattegronden van het Binnenhof. Wat zijn de oudste stukken en welke delen zijn er later bij gebouwd? Waren het woonvertrekken, keukens of iets anders? Hierna mogen de leerlingen de oudste plattegrond van de Ridderzaal te tekenen alsof ze ervoor staan. Wat denken zij van het uiterlijk van de gevel? Ze mogen ook kiezen voor een reconstructie van een voorwerp: kies een scherf en teken hoe dit voorwerp eruit zag toen het nog heel was.

De Haagse Museumtent

MuseumtentIn 2024 – 2025 doet de afdeling archeologie weer mee met lessen en presentaties op scholen én in buurthuizen/zorginstellingen voor senioren. Hiervoor is een koffer gemaakt met voorwerpen om te laten zien en over te praten. Daarnaast werken we met het inhoudelijk gekoppelde kwartet ’40 jaar archeologie Den Haag’.

Lessen in de Tempel: Cultuurschakel (www.cultuurschakel.nl)

Hoe oud is Den Haag? (groep 3 en 4)

Wat zit er in de bodem van de stad en hoe komt dat daar? Welke verhalen vertellen de voorwerpen over de vroegere bewoners van Den Haag? We gaan met afbeeldingen terug in de tijd en dieper in de grond. De leerlingen  mogen zelf alle voorwerpen uitgebreid bekijken. Deze les kan vanaf het voorjaar worden geboekt (op www.cultuurschakel .nl, binnen het programma Cultuur op zijn Haags, wat extra subsidie oplevert. Cultuurschakel kan voor scholen ook gesubsidieerd busvervoer regelen.

Mysteries van het Binnenhof (groep 5 en 6)

Leerlingen krijgen een korte inleiding over de middeleeuwen en het Binnenhof. Daarna gaan ze aan de slag. Elk groepje krijgt een ‘mysterievraag’: Wie heeft er teveel zout gedaan in de pap van de graaf? En waar is zijn lievelingsjachthond gebleven?. Een  echt oud voorwerp krijgt ook een plek in het mysterie. De oplossing moet als toneelstukje worden gespeeld. Voor de manier van boeken: zie hierboven.

Onder onze voeten (groep 7 en 8)

Haagse archeologen zoeken in de bodem naar oude voorwerpen. Ze zoeken ook naar grondsporen. We leggen uit wat grondsporen zijn. Verticaal bekeken vertelt de bodem een verhaal: hoe dieper je graaft, des te ouder is alles wat je tegenkomt. Hoe zag het er hier uit zo’n 6000 jaar geleden? Of nog eerder? Wat maakte dat mensen hier soms wel en soms niet konden wonen? Wat is het verband met het klimaat? Na de introductie gaan we in twee groepen aan het werk. Want wat is er spannender dan zelf opgraven én een creatieve opdracht doen die met de bodem te maken heeft. Als het past, voegen we er graag een bezoek aan onze schatkamer aan toe.

 

Gastles in de klas en leskisten (www.milieueducatiedenhaag.nl)

Dolly de Duif zoekt oude en nieuwe spullen (groep 1 t/m 3)

Dolly de duifDolly de Duif heeft een grote vriend: Dirk de Dennenboom. Naast hem stond ooit een boerderij. Dirk vertelt dat er tussen zijn wortels nog oude dingen liggen. In de les gaat de klas daarnaar op zoek, want Dolly valt in slaap… Wat zijn dit voor spullen? De leerlingen vergelijken scherven met dingen van nu. Scholen boeken deze lessen in het voorjaar.

Van geitenvel tot spijkerbroek (groep 4 t/m 6)

Wat voor kleding droegen de eerste boerenfamilies op Ypenburg vroeger en hoe maakte je dat? Wat hadden Romeinse soldaten aan in het fort van Ockenburgh? En wat weten we van de kleding die de stadsbewoners in de middeleeuwen droegen? Hoe moet je  weven, stoffen verven en leer bewerken? Dit is een thema-les door verschillende tijden heen, van geitenvel tot spijkerbroek. Voor de manier van boeken: zie boven.

Den Haag als smeltkroes van culturen (groep 7 & 8)

Den Haag is geworden wat het nu is dankzij alle inwoners van vroeger tot nu. Maar hoe begon het eigenlijk? Waar kwamen de eerste bewoners van Den Haag vandaan? En wie kwamen in de loop der eeuwen ook naar Den Haag en waarom? Vondsten uit alle tijden vertellen verhalen over reizigers, vluchtelingen, handelaren, ambachtslieden en pelgrims. Al deze voorwerpen en verhalen samen vormen het cultureel erfgoed van Den Haag. De stad is een smeltkroes van culturen.

Leskist: Haagse Hapjes (groep 5/6)

Met de leskist ‘Haagse Hapjes’ ontdekken leerlingen wat mensen vroeger aten. Zie merken dat voedsel vroeger heel anders was dan nu. Het lespakket bestaat uit 4 korte filmpjes (algemeen, prehistorie, Romeinse tijd en middeleeuwen) en een leskist met 6 zakken ‘resten van eten’. De leerlingen onderzoeken uit welke periode hun zak komt. De leskist is gratis te boeken bij afdeling NME.

Leskist: Escapekist Een archeologisch mysterie (groep 7/8)

Deze leskist werkt volgens het principe Ontwerpend Leren. De leerlingen moeten de kist open puzzelen voordat ze bij het mysterie uit de Romeinse tijd kunnen komen. Daarna worden ze uitgedaagd om mee te denken over de achtergrond van een echte muntschat. Ze maken tenslotte zelf een escapekist. De leskist is gratis te boeken bij de afdeling NME.

Leskist: Archeologie 3d in beeld (groep 7/8)

leskisten Escapekist en 3D kistOok deze leskist gebruikt de methode Ontwerpend Leren. Tegenwoordig zijn 3d-afbeeldingen, Virtual Reality en games volop aanwezig in de archeologie. Vondsten kun je op die manier makkelijk op een andere plek bekijken. Leerlingen ontdekken de voors en tegens van digitale afbeeldingen en zoeken uit wat zij graag digitaal tot leven zouden willen brengen. Deze leskist kan gebruikt worden als aanvulling op de escapekist, maar ook los. In de kist zitten voorbeelden van opgravingen in Den Haag uit de prehistorie, Romeinse tijd en middeleeuwen. De leskist is gratis te boeken via de afdeling NME.